NRD Начало
Петък, 22 Ноември 2024
Начало Авансцена Ако сатирата се занимава с недостатъците на обществото, тя е и смешна, и страшна
3073
Авансцена

Ако сатирата се занимава с недостатъците на обществото, тя е и смешна, и страшна

Истинска свобода не може да се намери там, където й се пречка някаква обикновена свобода. Това е една от най-силните реплики от „Чарли в открито море“, първата за новия сезон премиера в Младежкия театър, казва актьорът Ахмед Юмер, в ролята на Чарли. Проф. Пламен Марков е режисьор на представлението, което обединява две миниатюри на полския писател, драматург и карикатурист Славомир Мрожек (1930-2013)

| 18 Септември 2024, 10:56 ч.
Ако сатирата се занимава с недостатъците на обществото, тя е и смешна, и страшна
Ако сатирата се занимава с недостатъците на обществото, тя е и смешна, и страшна
Снимка © : Младежки театър

Истинска свобода не може да се намери там, където й се пречка някаква обикновена свобода. Това е една от най-силните реплики от „Чарли в открито море“, първата за новия сезон премиера в Младежкия театър, казва актьорът Ахмед Юмер, в ролята на Чарли.

Лени Кравиц изнесе първия си концерт в Бургас във вторник вечерта, който бе част от турнето му Blue Electric Light Tour. Световноизвестният изпълнител обеща да се върне в следващите пет години, докато са още на път с групата му.

Пространството на Морска гара в Бургас, където обичайно се провеждат големите концерти през последните години, рядко е било толкова препълнено, колкото бе в нощта за концерта на американската звезда. Тълпи прииждаха към района още с отварянето на вратите. Kратък дъжд свари неподготвена част от публиката около час преди излизането на Лени Кравиц на сцената, като междувременно с изцяло ретро музикален плейлист за настроението се грижеше DJ Toni.

Концертът започна ударно малко след 21:00 ч., с един от най-големите хитове на звездата - Are You Gonna Go My Way. В следващите малко над два часа Лени Кравиц направи своеобразна обиколка през някои от на

DJ Наско празнува своя 30-годишен професионален юбилей с две различни музикални събития.

Празникът започва на 18 октомври в Sofia Live Club, където заедно с него на сцената ще се качат артисти, с които се е срещал професионално през годините, разказват организаторите.

Сред гостите са имена като Михайл Йосифов, Владо Карпаров, Петър Македонски, Владо Михайлов, Васко Кръпката, Ерсин Мустафов,  Марияна Попова, Милена Славова, Орлин Павлов, Никеца.

На 8 ноември DJ Наско ще се завърне в Yalta Club, откъдето започва професионалният му път. Ще бъде заедно с DJ Ради и DJ Такис.

„Съчетанието на различни стилове в музиката не е за всеки, но ние го можем по най-добрия начин. Модерното звучене няма да е на заден план, но старата школа в стила, с който ще ви го поднесем, ще ви изстреля в

Фотографска изложба за класически български филми и вълнуващи моменти зад кадър ще бъде открита на 3 октомври.

Експозицията, озаглавена „Магията на българското кино в 24 кадъра“, може да бъде разгледана до 17 октомври в Галерия на открито на Столична община в парка пред НДК - в алеята до кино „Кабана“, информират организаторите.

„Фотографиите са подбор от класически български филми и показват вълнуващи моменти зад кадър, докато се създава магията на киното. Идеята на изложбата е не само да вдъхнови и развълнува, но и да образова, като разкрие усилията, вложени в създаването на филм, dа предизвика интереса на публиката към киното като творчески процес“, разказват от екипа. 

Събитието е организирано от сдружението за колективно управление на авторски права „Филмаутор“ с подкрепата на Столична община и Национале

Почти всички големи имена на джаза започват своето формиране като музиканти първо през класиката, много малко са изключенията. Това каза пианистът Людмил Ангелов, който заедно с „Ансамбъл 5/4 танго“ ще участва в Международния джаз фестивал „Доктор Емил Илиев“ в Боровец тази вечер.

„Класиката е в основата на всичко. Няма начин как без класика да се случват нещата. Аз бях доста близък с Милчо Левиев, светла му памет. Той винаги казваше: „Няма джаз, няма рок, няма поп, няма класика. Има добра и добре направена музика“. Това е важното“, посочи Ангелов.

В рамките на концерта в Боровец тази вечер „Ансамбъл 5/4 танго“ ще представи „Сюита за ангела“ от Астор Пиацола. Тя се състои от няколко части, в която се разказва историята на един ангел, като музиката е писана за театрална постановка, разказа Людмил Ангелов. Интересната игра на думи и ситуация е, че ангелът не е някой друг

Торино&Пашата записаха песен с гръцкия певец Кириакос Георгиу. „Идеята да направим S’Agapao дойде спонтанно, след наше общо участие. Буквално се затворихме в една хотелска стая и след няколко часа имахме визия за песента“, разказва Павел Денов-Пашата.

По думите му S’Agapao е вдъхновена от вечни житейски теми, с нееднозначни отговори. Гръцкият текст създават Кириакос Георгиу и Никос Хатсиапостолис, а българските думи пишат Димитър Марианов, Тодор Димитров-Торино и Павел Денов- Пашата.

S’Agapao е по музика на Димитър Марианов, Иван Тишев-Tish3V, Торино и Пашата и Кириакос Георгиу, а аранжиментът на Леонидас Цицас.

Кристиян Русев е режисьорът на видеото, в ко

Проф. Пламен Марков е режисьор на представлението, което обединява две миниатюри на полския писател, драматург и карикатурист Славомир Мрожек (1930-2013). „Чарли“ е една от първите му пиеси, написана през 1961 г. Разказва историята на офталмолог, двама чудати пациенти и (не)съществуващ враг. „В открито море“ е една от най-успешните едноактни пиеси на Мрожек. Трима корабокрушенци гладуват на спасителен сал насред морето, и се налага да намерят демократичен път към решението кой от тях да бъде изяден...

„Тук историите са реално драматични, защото става дума за сили, които мачкат и принуждават интелигентния човек, който иска да бъде морален и да води смислен живот, да отстъпва, да се променя. Но в един определен момент той става активно съучастващ и съпричастен към тези компромиси. И това според мен е много важно и актуално“, казва проф. Пламен Марков.

По думите му, в крайна сметка, става дума за сатира: „Ако сатирата се занимава с недостатъците на обществото и на човека, тя непременно е и смешна, и страшна. В нея има и философия, има и политика, но никъде нямаме акценти. Нямаме намерение да правим някакви агитации, за да накажем лошите и да подчертаем колко ние сме добрите. Нямаме намерение да размахваме пръст, защото, както е казал Гогол – когато се погледнем в огледалото, трябва да попитаме на кого се смеем“. Представлението става все по-актуално, все по-абсурдно и все по-смешно, защото публиката ще се припознае във въпросните ситуации, допълва Ахмед Юмер.

Сценографията и костюмите в „Чарли в открито море“ са на Мира Каланова, композитор е Калин Николов. Участват още Владислав Стоименов, Кирил Недков, Светослав Добрев, Георги Гоцин и Стефан Мавродиев.

Режисьорът проф. Пламен Марков и актьорът Ахмед Юмер , в разговор с Даниел Димитров – за актуалността в пиесите в Мрожек, за неговата сатира и тънък хумор, и кое надделява в пиесата – философията, политиката или психологията. И още: Как изглежда съвременният корабокрушенец? Кой е най-силният несъществуващ враг на човека?

След първото гостуване на Софийската филхармония и Националният филхармоничен хор на музикалния фестивал в Любляна, нашите музиканти са получи покана за нов гастрол през 2026 г., съобщават от филхармонията.

Покана е дошла от директорът на фестивала Дарко Бърлек. 

„С огромен успех Софийската филхармония и Националният филхармоничен хор дебютираха на 72-рото издание на престижния музикален фестивал в Любляна, в четвъртък вечер. Публиката на словенската столица аплодира бурно българските музиканти, водени от маестро Найден Тодоров.  Двучасовата програма включваше музиката на Джон Уилямс от емблематични филми като „Междузвездни войни”, „Хари Потър”, „Сам вкъщи”, „Индиана Джоунс” и други“, разказват от филхармонията. 

„Драматургическата

Група „Колдплей“ издаде 10-ия си студиен албум Moon Music, който породи смесени рецензии, но феновете им остават верни.

Албумът съдържа 10 песни, предимно оптимистичен поп, примесен с фънк, електро и афробийт. Темите са главно любовни, като се намесва космическо измерение. Те са ефирни и мечтателни, с дълги инструментални части.

Moon Music започва с едноименната песен, която е с артистичната атмосфера от ранните им хитове, като прераства в нежна пиано балада. Следва водещият сингъл feelslikeimfallinginlove, типичен поп, напомнящ за A Sky Full of Stars от 2014 г. и Something Just Like This от 2017 г. Jupiter и Good Feelings са жизнеутвърждаващи химни.

Професионалните отзиви за Moon Music са предимно със забележки. Най-позитивни са на „Ню мюзикъл експрес“, според които албумът демонстрира „силата на музиката да преодолява бурите в жи

Мюзикълът „Здравей! Как си, приятелю?“ на Националния музикален театър „Стефан Македонски“ гостува в Летния театър на Велико Търново.

Той бе част от програмата на Летен оперен сезон „Сцена на вековете“ и завладя публиката с 23 популярни и обичани песни на композитора Стефан Диомов.

Със спектакъла беше закрита основната програма на най-стария оперен фестивал на открито в България, който е носител на престижния лейбъл „Европа за фестивалите, фестивалите за Европа“, припомни в приветствието си към публиката заместник-кметът на Велико Търново Нейко Генчев.

Той допълни, че заедно с Arbanassi Summer Music, „Сцена на вековете“ е причина Велико Търново да носи престижния Печат на Европейската фестивална асоциация.

„След малко ще се потопите в едно преживяване, което ще ви помогне да забравите вси

Романтика и приказен свят очакват гостите на концерта на Симфониета – Враца под надслов „Марио Хосен и приятели“, разказа българският цигулар Марио Хосен.

На сцената като солисти освен Хосен ще се изявят и  музикантите Пиеро Барбарески (пиано), Марио Карбота (флейта), Марта Потулска (виола), Бенсу Юнзал (цигулка), както и цигуларката от врачанския оркестър Альона Чехова. 

„Поканих творци с международна известност, които са не само мои приятели, но с годините са станали приятели и на България, и всички показаха огромно желание, и вдъхновение да гостуват във Враца“, разказа Хосен.

За единия от солистите - професор Пиеро Барбарески, Хосен разказа, че има над 25 звукозаписни албума и е един от най-добрите чембалисти в света. Във Враца той ще сбъдне мечтата си да изпълни произведението на Йохан Себастиян Бах „Концерт за

„Дни на индийската култура“ ще бъдат закрити в София на 16 август, съобщават от индийското посолство у нас.

На лятната сцена в Борисовата градина ще гостува танцова трупа от Индийския съвет за културни отношения. „Трупата, ръководена от Арупа Лахири, е специализирана в индийския класически танц от Южна Индия – бхаратанатям, който се отличава със сложна игра на краката, изразителни жестове с ръце и пищни костюми, често изобразяващи истории от индуиската митология“, разказват организаторите от Индийския съвет за културни отношения и Индологическа фондация „Изток-Запад“.

По думите им танцът съчетава ритъм, музика и разказване на истории по високо стилизиран начин. Гарги Бябарта, Дидхита Сингха, Майури Шом, Срадхасри Брахмо, Сангита Банерджи и единственият мъж в трупата

Славомир Мрожек е известен, но не много поставян у нас автор. Какво Ви накара да се обърнете отново към неговото творчество?

Пламен Марков: Спомням си като студент едно представление на Красимир Спасов – „Танго“ в бургаския театър, което беше много впечатляващо. Аз от студентските си години преследвам този автор и тогава дори се опитвах да го чета на полски.

Мрожек беше в сложни отношения с Полската народна република. Той много дълго време живееше навън. Ту го разрешаваха и се играеше във всички полски и източноевропейски театри, ту го забраняваха за някакво негово изявление. Но, във всеки случай, той е от авторите, с които съм отрасъл в театралното си любопитство и продължавам да го харесвам много.

Мисля, че първата половина на драматургичното му писане се оказва най-силна и затова се връщам към началото на неговото театрално творчество, а именно – „В открито море“ и „Чарли“. Тези сатирични миниатюри са вечни и винаги актуални, за наше съжаление. Иска ни се светът се променя, да става по-добър, по-разумен, но той не става. И винаги, когато посегнем към пиесите на Мрожек, с изненада откриваме, че те са свръхактуални.

Как постъпихте концептуално към тези две самостоятелни пиеси?

Пламен Марков: Това са пиеси, но всъщност са миниатюри и обикновено са под час, затова се играят в комбинация. Макар че моят опит с „Лисугерът“ във варненския куклен театър (Постановката е от 2019 година – бел. а.) обедини три-четири пиеси – „Лисан философ“, „Лисан става доктор“ и така нататък. Те не бяха направени в една пиеса, но имаше преходи – заради общия персонаж. По тази причина представлението беше цялостно. Докато тук нещата се делят на две части, но тези две пиеси имат една и съща обща тема. Главен герой е, така да се каже, нашего брата – един човек интелектуалец, който иска да бъде почтен, който си въобразява, че знае много повече от останалите, че това го прави по-достоен. И в един определен момент той трябва да направи много компромиси. 

Тук историите са реално драматични, защото става дума за сили, които мачкат и принуждават интелигентния човек, който иска да бъде морален и да води смислен живот – да отстъпва, да се променя. Но в един определен момент той става активно съучастващ и съпричастен към тези компромиси. И това според мен е много важно и актуално.

Продължавам да гледам как много хора от тези, които добре познавам, се опитват да се представят като някакви жертви – на система, на политика, на тъмни сили, на мафия... Познавайки се добре и познавайки добре тези хора около мен, знам, че те много често са много готови на компромис. Единици са тези, които успяват да не попаднат в този капан. Това обединява двете пиеси – желанието да бъдеш много почтен, много сериозен, много смислен, и малките стъпки, които постоянно правиш, за да оцелееш – само в тази ситуация, и веднага след това бързо ще се върнем към своята автентична почтеност, моралност, висока интелигентност. И това става все по-комично, и стига до фарс. 

Ахмед Юмер: Аз за пръв път имам удоволствието да играя и заглавието, така да се каже. Имам участие като Чарли в едната от двете части на представлението, което е изключително забавно, защото там имам безотговорната задача да се намесвам в съдбите на персонажите и в развоя на разказа, без да съм вътре в самия разказ. Във втората част играя Малкия, заедно със Средния и Големия. Това са трима персонажи, които нямат отличителни белези или много ясно изразени характери. Този тип драматургия работи с едни по-едри щрихи. 

Философия, политика или психология – кое надделява в пиесата?

Ахмед Юмер: То е комбинация от тези три неща, които са много интересно преплетени. Това бяха едни много интересни текстове за мен като студент. Сега отново се сблъсквам с пиесите на Мрожек, които са любопитни, и установявам с голяма изненада, че никак не са остарели, а напротив – стават все по-актуални. Първоначално си мислех дали няма да звучат остаряло и да е кофти. Смело мога да заявя, че става все по-актуално, все по-абсурдно и все по-смешно, защото смятам, че публиката ще се припознае във въпросните две ситуации. 

Пламен Марков: В крайна сметка става дума за сатира. Всички тия неща се преплитат там. Защото, ако сатирата се занимава с недостатъците на обществото и на човека, тя непременно е и смешна, и страшна. В нея има и философия, има и политика, но никъде нямаме акценти. Нямаме намерение да правим някакви агитации, за да накажем лошите и да подчертаем колко ние сме добрите. Нямаме намерение да вземаме тази позиция, защото, както е казал един велик автор – Гогол, когато се погледнем в огледалото, трябва да попитаме на кого се смеем.

Има и автобиографични на съсловието ни елементи, така че се стараем да не надделява нито едно от нещата, и да бъде  пъстра, забавна и интересна за гледане амалгама, която не размахва пръст.

Къде се цели хуморът и иронията на Мрожек в „Чарли в открито море“?

Пламен Марков: Точно в тези илюзии – как, като кажа "справедливост", и моментално нещата се оправят. Като кажа „Ние сме добрите“ и моментално всички останали трябва да приемат това. Има едно „попско“ изречение – не ме гледай какво правя, слушай ме какво ти говоря. Аз говоря възвишени неща, които са от Библията, но не бъди дребнав за това какво правя... Тук е основният хумор – човек иска да се представи – и пред себе си, и пред другите, в една изключително достолепна и почтена светлина, а пък гледа леко да замете под килима нещата, които му се налага реално да прави...

Ахмед Юмер: Хуморът е през цялото време и е доста тънък и хаплив на моменти. Доста се коментира политическата ситуация. Ние много се забавляваме, докато работим помежду си с колегите от театъра и професор Марков. Понякога си казваме дали не прекаляваме, но професор Марков зорко ни обира и ни води в правилната посока. 

Как изглежда съвременният корабокрушенец?

Ахмед Юмер: Съвременният корабокрушенец може да бъде всякакъв. В нашия случай, по нищо не му личи. Всички ние – в театъра, извън театъра, в магазина и във всички битови ситуации, няма как да разберем кой е корабокруширал. По нищо не ни личи в какво състояние сме, докато не се ангажираме в един по-подробен разговор и не погледнем през лупа, или не осмеем нещата. 

Пламен Марков: Не е известно кои са тези корабокрушенци. Те не се познават. Преди това може да са били на някаква конференция или на друга важна сбирка под егидата на ООН, УНИЦЕФ, НАТО или друга важна организация. И понеже вълната на тази пристанищна конферентна зала ги е застигнала с офис столовете и с костюмите им – така са попаднали в морето. 

Тези, които са се давили в „Титаник“, не са били спортно екипирани. Малко преди това са имали голямо празненство и, естествено, в спасителните лодки са седели едни добре облечени мъже и жени със своите накити и блестящи вечерни рокли. Така че не е невъзможно на корабокрушенския сал, в началото, те все още да са облечени така, както са били на събитието, на което се решавали важни въпроси – за битието, за световното затопляне, за мира, за войната. Вероятно Грета Тунберг е говорила там и те са отнети от това място, борейки се за всемирната справедливост.

Кой е най-силният несъществуващ враг на човека?

Пламен Марков: Склонността да замазва компромисите си и да приема, че това, което правят другите, е лошо и непростимо. А когато аз правя нещо, то си е простимо, защото нямам друг избор. Това е най-големият ни враг –  желанието да сме белички, а другите – чернички. Достоевски е казал – ние искаме да ни обичате чернички, белички всеки ще ни обича.

Всички ние искаме да ни обичат и чернички, защото не е толкова лесно да бъдем белички, но искаме да бъдем хем бели, хем черни едновременно – и това е смешно.

Ахмед Юмер: Нашият основен враг сме ние и нашите представи за самите нас. И това доста се разисква и двете пиеси –представите ни за нас самите и как се променят в определени ситуации, и колко бързо сме готови да предадем тези представи.

Не пропускайте важните новини от деня. Последвайте ни в Google News Showcase
Бъдете информани с нашите тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6: Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч.
От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Фестивалът на оперното и балетно изкуство вдигна завеса за 54-ти път
Фестивалът на оперното и балетно изкуство (ФОБИ) в Стара Загора дава посока в лабиринта от музикални събития, каза директорът на Държавната опера в града Огнян Драганов при открива ...
Лейди Гага, „Грийн дей“, Пост Малоун ще бъдат хедлайнери на фестивала „Коачела“ през 2025 г.
Лейди Гага, рок групата „Грийн дей“ и американският рапър Пост Малоун ще бъдат хедлайнери на музикалния фестивал „Коачела“ през април 2025 г., предаде АФП. ...
Екипът на Националния военноисторически музей гостува в Художествената галерия в Казанлък
Екипът на Националния военноисторически музей гостува в Художествената галерия в Казанлък на 23 ноември. Това съобщават от галерията в официалната си фейсбук страница. Събитието е ...
Спектакълът „С гръб към залеза“ гостува на Драматично - куклен театър "Константин Величков"
Спектакълът „С гръб към залеза“ гостува на Драматично - куклен театър "Константин Величков" на 11 декември, съобщиха от културната институция. В него участват актьорит ...
Стефан Илчев ще представи пред публика две свои нови песни
Изпълнителят Стефан Илчев ще представи пред публика две свои нови песни. Това ще се случи по време на неговия концерт на 2 декември в Културен дом НХК в Бургас, съобщи Стефан Илче ...
ОЩЕ ОТ ДНЕС
Берлинският театър „Шаубюне“ е застрашен от фалит заради намаляване на бюджета
Берлинският театър „Шаубюне“, който е един от най-известните европейски театри с авангардните си постановки, е застрашен от фалит заради големите бюджетни съкращения, п ...
Фестивалът на оперното и балетно изкуство вдигна завеса за 54-ти път
Фестивалът на оперното и балетно изкуство (ФОБИ) в Стара Загора дава посока в лабиринта от музикални събития, каза директорът на Държавната опера в града Огнян Драганов при открива ...
Белгийският певец Стромай бе отличен от крал Филип
Певецът Стромай беше отличен от краля на Белгия - Филип, за изключителни заслуги в областта на изкуството, литературата или науката, на церемония в двореца в Брюксел, предаде АФП. ...
Pink Floyd History ще възродят магията на легендарната група
Спектакълът Pink Floyd History Live е музикално и мултимедийно шоу, което пресъздава пет десетилетия музикални шедьоври на легендарната група Pink Floyd. Водени от страстта си към ...
Венецианският театър „Ла Фениче“ отмени първото си представление за сезона
Венецианският музикален театър „Ла Фениче“ във Венеция отмени първото си представление за сезона за първи път от повече от 30 години насам поради протест на персонала, ...
Тикер в 18:00 ч.
Берлинският театър „Шаубюне“, който е един от най-известните европей ...
Начало Авансцена
3073
Авансцена

Ако сатирата се занимава с недостатъците на обществото, тя е и смешна, и страшна

Истинска свобода не може да се намери там, където й се пречка някаква обикновена свобода.Проф. Пламен Марков е режисьор на представлението, което обединява две миниатюри на полския писател, драматург и карикатурист Славомир Мрожек (1930-2013). „Чарли“ е една от първите му пиеси, написана през 1961 г. Разказва историята на офталмолог, двама чудати пациенти и (не)съществуващ враг. „В открито море“ е една от най-успешните едноактни пиеси на Мрожек.

| 18 Септември 2024, 10:56 ч.
СЛУШАЙТЕ НОВИНАТА
Ако сатирата се занимава с недостатъците на обществото, тя е и смешна, и страшна
Ако сатирата се занимава с недостатъците на обществото, тя е и смешна, и страшна
Снимка © : Младежки театър

Истинска свобода не може да се намери там, където й се пречка някаква обикновена свобода. Това е една от най-силните реплики от „Чарли в открито море“, първата за новия сезон премиера в Младежкия театър, казва актьорът Ахмед Юмер, в ролята на Чарли.

Проф. Пламен Марков е режисьор на представлението, което обединява две миниатюри на полския писател, драматург и карикатурист Славомир Мрожек (1930-2013). „Чарли“ е една от първите му пиеси, написана през 1961 г. Разказва историята на офталмолог, двама чудати пациенти и (не)съществуващ враг. „В открито море“ е една от най-успешните едноактни пиеси на Мрожек. Трима корабокрушенци гладуват на спасителен сал насред морето, и се налага да намерят демократичен път към решението кой от тях да бъде изяден...

Лени Кравиц изнесе първия си концерт в Бургас във вторник вечерта, който бе част от турнето му Blue Electric Light Tour. Световноизвестният изпълнител обеща да се върне в следващите пет години, докато са още на път с групата му.

Пространството на Морска гара в Бургас, където обичайно се провеждат големите концерти през последните години, рядко е било толкова препълнено, колкото бе в нощта за концерта на американската звезда. Тълпи прииждаха към района още с отварянето на вратите. Kратък дъжд свари неподготвена част от публиката около час преди излизането на Лени Кравиц на сцената, като междувременно с изцяло ретро музикален плейлист за настроението се грижеше DJ Toni.

Концертът започна ударно малко след 21:00 ч., с един от най-големите хитове на звездата - Are You Gonna Go My Way. В следващите малко над два часа Лени Кравиц направи своеобразна обиколка през някои от на

DJ Наско празнува своя 30-годишен професионален юбилей с две различни музикални събития.

Празникът започва на 18 октомври в Sofia Live Club, където заедно с него на сцената ще се качат артисти, с които се е срещал професионално през годините, разказват организаторите.

Сред гостите са имена като Михайл Йосифов, Владо Карпаров, Петър Македонски, Владо Михайлов, Васко Кръпката, Ерсин Мустафов,  Марияна Попова, Милена Славова, Орлин Павлов, Никеца.

На 8 ноември DJ Наско ще се завърне в Yalta Club, откъдето започва професионалният му път. Ще бъде заедно с DJ Ради и DJ Такис.

„Съчетанието на различни стилове в музиката не е за всеки, но ние го можем по най-добрия начин. Модерното звучене няма да е на заден план, но старата школа в стила, с който ще ви го поднесем, ще ви изстреля в

Фотографска изложба за класически български филми и вълнуващи моменти зад кадър ще бъде открита на 3 октомври.

Експозицията, озаглавена „Магията на българското кино в 24 кадъра“, може да бъде разгледана до 17 октомври в Галерия на открито на Столична община в парка пред НДК - в алеята до кино „Кабана“, информират организаторите.

„Фотографиите са подбор от класически български филми и показват вълнуващи моменти зад кадър, докато се създава магията на киното. Идеята на изложбата е не само да вдъхнови и развълнува, но и да образова, като разкрие усилията, вложени в създаването на филм, dа предизвика интереса на публиката към киното като творчески процес“, разказват от екипа. 

Събитието е организирано от сдружението за колективно управление на авторски права „Филмаутор“ с подкрепата на Столична община и Национале

Почти всички големи имена на джаза започват своето формиране като музиканти първо през класиката, много малко са изключенията. Това каза пианистът Людмил Ангелов, който заедно с „Ансамбъл 5/4 танго“ ще участва в Международния джаз фестивал „Доктор Емил Илиев“ в Боровец тази вечер.

„Класиката е в основата на всичко. Няма начин как без класика да се случват нещата. Аз бях доста близък с Милчо Левиев, светла му памет. Той винаги казваше: „Няма джаз, няма рок, няма поп, няма класика. Има добра и добре направена музика“. Това е важното“, посочи Ангелов.

В рамките на концерта в Боровец тази вечер „Ансамбъл 5/4 танго“ ще представи „Сюита за ангела“ от Астор Пиацола. Тя се състои от няколко части, в която се разказва историята на един ангел, като музиката е писана за театрална постановка, разказа Людмил Ангелов. Интересната игра на думи и ситуация е, че ангелът не е някой друг

Торино&Пашата записаха песен с гръцкия певец Кириакос Георгиу. „Идеята да направим S’Agapao дойде спонтанно, след наше общо участие. Буквално се затворихме в една хотелска стая и след няколко часа имахме визия за песента“, разказва Павел Денов-Пашата.

По думите му S’Agapao е вдъхновена от вечни житейски теми, с нееднозначни отговори. Гръцкият текст създават Кириакос Георгиу и Никос Хатсиапостолис, а българските думи пишат Димитър Марианов, Тодор Димитров-Торино и Павел Денов- Пашата.

S’Agapao е по музика на Димитър Марианов, Иван Тишев-Tish3V, Торино и Пашата и Кириакос Георгиу, а аранжиментът на Леонидас Цицас.

Кристиян Русев е режисьорът на видеото, в ко

„Тук историите са реално драматични, защото става дума за сили, които мачкат и принуждават интелигентния човек, който иска да бъде морален и да води смислен живот, да отстъпва, да се променя. Но в един определен момент той става активно съучастващ и съпричастен към тези компромиси. И това според мен е много важно и актуално“, казва проф. Пламен Марков.

По думите му, в крайна сметка, става дума за сатира: „Ако сатирата се занимава с недостатъците на обществото и на човека, тя непременно е и смешна, и страшна. В нея има и философия, има и политика, но никъде нямаме акценти. Нямаме намерение да правим някакви агитации, за да накажем лошите и да подчертаем колко ние сме добрите. Нямаме намерение да размахваме пръст, защото, както е казал Гогол – когато се погледнем в огледалото, трябва да попитаме на кого се смеем“. Представлението става все по-актуално, все по-абсурдно и все по-смешно, защото публиката ще се припознае във въпросните ситуации, допълва Ахмед Юмер.

След първото гостуване на Софийската филхармония и Националният филхармоничен хор на музикалния фестивал в Любляна, нашите музиканти са получи покана за нов гастрол през 2026 г., съобщават от филхармонията.

Покана е дошла от директорът на фестивала Дарко Бърлек. 

„С огромен успех Софийската филхармония и Националният филхармоничен хор дебютираха на 72-рото издание на престижния музикален фестивал в Любляна, в четвъртък вечер. Публиката на словенската столица аплодира бурно българските музиканти, водени от маестро Найден Тодоров.  Двучасовата програма включваше музиката на Джон Уилямс от емблематични филми като „Междузвездни войни”, „Хари Потър”, „Сам вкъщи”, „Индиана Джоунс” и други“, разказват от филхармонията. 

„Драматургическата

Група „Колдплей“ издаде 10-ия си студиен албум Moon Music, който породи смесени рецензии, но феновете им остават верни.

Албумът съдържа 10 песни, предимно оптимистичен поп, примесен с фънк, електро и афробийт. Темите са главно любовни, като се намесва космическо измерение. Те са ефирни и мечтателни, с дълги инструментални части.

Moon Music започва с едноименната песен, която е с артистичната атмосфера от ранните им хитове, като прераства в нежна пиано балада. Следва водещият сингъл feelslikeimfallinginlove, типичен поп, напомнящ за A Sky Full of Stars от 2014 г. и Something Just Like This от 2017 г. Jupiter и Good Feelings са жизнеутвърждаващи химни.

Професионалните отзиви за Moon Music са предимно със забележки. Най-позитивни са на „Ню мюзикъл експрес“, според които албумът демонстрира „силата на музиката да преодолява бурите в жи

Мюзикълът „Здравей! Как си, приятелю?“ на Националния музикален театър „Стефан Македонски“ гостува в Летния театър на Велико Търново.

Той бе част от програмата на Летен оперен сезон „Сцена на вековете“ и завладя публиката с 23 популярни и обичани песни на композитора Стефан Диомов.

Със спектакъла беше закрита основната програма на най-стария оперен фестивал на открито в България, който е носител на престижния лейбъл „Европа за фестивалите, фестивалите за Европа“, припомни в приветствието си към публиката заместник-кметът на Велико Търново Нейко Генчев.

Той допълни, че заедно с Arbanassi Summer Music, „Сцена на вековете“ е причина Велико Търново да носи престижния Печат на Европейската фестивална асоциация.

„След малко ще се потопите в едно преживяване, което ще ви помогне да забравите вси

Романтика и приказен свят очакват гостите на концерта на Симфониета – Враца под надслов „Марио Хосен и приятели“, разказа българският цигулар Марио Хосен.

На сцената като солисти освен Хосен ще се изявят и  музикантите Пиеро Барбарески (пиано), Марио Карбота (флейта), Марта Потулска (виола), Бенсу Юнзал (цигулка), както и цигуларката от врачанския оркестър Альона Чехова. 

„Поканих творци с международна известност, които са не само мои приятели, но с годините са станали приятели и на България, и всички показаха огромно желание, и вдъхновение да гостуват във Враца“, разказа Хосен.

За единия от солистите - професор Пиеро Барбарески, Хосен разказа, че има над 25 звукозаписни албума и е един от най-добрите чембалисти в света. Във Враца той ще сбъдне мечтата си да изпълни произведението на Йохан Себастиян Бах „Концерт за

„Дни на индийската култура“ ще бъдат закрити в София на 16 август, съобщават от индийското посолство у нас.

На лятната сцена в Борисовата градина ще гостува танцова трупа от Индийския съвет за културни отношения. „Трупата, ръководена от Арупа Лахири, е специализирана в индийския класически танц от Южна Индия – бхаратанатям, който се отличава със сложна игра на краката, изразителни жестове с ръце и пищни костюми, често изобразяващи истории от индуиската митология“, разказват организаторите от Индийския съвет за културни отношения и Индологическа фондация „Изток-Запад“.

По думите им танцът съчетава ритъм, музика и разказване на истории по високо стилизиран начин. Гарги Бябарта, Дидхита Сингха, Майури Шом, Срадхасри Брахмо, Сангита Банерджи и единственият мъж в трупата

Сценографията и костюмите в „Чарли в открито море“ са на Мира Каланова, композитор е Калин Николов. Участват още Владислав Стоименов, Кирил Недков, Светослав Добрев, Георги Гоцин и Стефан Мавродиев.

Режисьорът проф. Пламен Марков и актьорът Ахмед Юмер , в разговор с Даниел Димитров – за актуалността в пиесите в Мрожек, за неговата сатира и тънък хумор, и кое надделява в пиесата – философията, политиката или психологията. И още: Как изглежда съвременният корабокрушенец? Кой е най-силният несъществуващ враг на човека?

Славомир Мрожек е известен, но не много поставян у нас автор. Какво Ви накара да се обърнете отново към неговото творчество?

Пламен Марков: Спомням си като студент едно представление на Красимир Спасов – „Танго“ в бургаския театър, което беше много впечатляващо. Аз от студентските си години преследвам този автор и тогава дори се опитвах да го чета на полски.

Мрожек беше в сложни отношения с Полската народна република. Той много дълго време живееше навън. Ту го разрешаваха и се играеше във всички полски и източноевропейски театри, ту го забраняваха за някакво негово изявление. Но, във всеки случай, той е от авторите, с които съм отрасъл в театралното си любопитство и продължавам да го харесвам много.

Мисля, че първата половина на драматургичното му писане се оказва най-силна и затова се връщам към началото на неговото театрално творчество, а именно – „В открито море“ и „Чарли“. Тези сатирични миниатюри са вечни и винаги актуални, за наше съжаление. Иска ни се светът се променя, да става по-добър, по-разумен, но той не става. И винаги, когато посегнем към пиесите на Мрожек, с изненада откриваме, че те са свръхактуални.

Как постъпихте концептуално към тези две самостоятелни пиеси?

Пламен Марков: Това са пиеси, но всъщност са миниатюри и обикновено са под час, затова се играят в комбинация. Макар че моят опит с „Лисугерът“ във варненския куклен театър (Постановката е от 2019 година – бел. а.) обедини три-четири пиеси – „Лисан философ“, „Лисан става доктор“ и така нататък. Те не бяха направени в една пиеса, но имаше преходи – заради общия персонаж. По тази причина представлението беше цялостно. Докато тук нещата се делят на две части, но тези две пиеси имат една и съща обща тема. Главен герой е, така да се каже, нашего брата – един човек интелектуалец, който иска да бъде почтен, който си въобразява, че знае много повече от останалите, че това го прави по-достоен. И в един определен момент той трябва да направи много компромиси. 

Тук историите са реално драматични, защото става дума за сили, които мачкат и принуждават интелигентния човек, който иска да бъде морален и да води смислен живот – да отстъпва, да се променя. Но в един определен момент той става активно съучастващ и съпричастен към тези компромиси. И това според мен е много важно и актуално.

Продължавам да гледам как много хора от тези, които добре познавам, се опитват да се представят като някакви жертви – на система, на политика, на тъмни сили, на мафия... Познавайки се добре и познавайки добре тези хора около мен, знам, че те много често са много готови на компромис. Единици са тези, които успяват да не попаднат в този капан. Това обединява двете пиеси – желанието да бъдеш много почтен, много сериозен, много смислен, и малките стъпки, които постоянно правиш, за да оцелееш – само в тази ситуация, и веднага след това бързо ще се върнем към своята автентична почтеност, моралност, висока интелигентност. И това става все по-комично, и стига до фарс. 

Ахмед Юмер: Аз за пръв път имам удоволствието да играя и заглавието, така да се каже. Имам участие като Чарли в едната от двете части на представлението, което е изключително забавно, защото там имам безотговорната задача да се намесвам в съдбите на персонажите и в развоя на разказа, без да съм вътре в самия разказ. Във втората част играя Малкия, заедно със Средния и Големия. Това са трима персонажи, които нямат отличителни белези или много ясно изразени характери. Този тип драматургия работи с едни по-едри щрихи. 

Философия, политика или психология – кое надделява в пиесата?

Ахмед Юмер: То е комбинация от тези три неща, които са много интересно преплетени. Това бяха едни много интересни текстове за мен като студент. Сега отново се сблъсквам с пиесите на Мрожек, които са любопитни, и установявам с голяма изненада, че никак не са остарели, а напротив – стават все по-актуални. Първоначално си мислех дали няма да звучат остаряло и да е кофти. Смело мога да заявя, че става все по-актуално, все по-абсурдно и все по-смешно, защото смятам, че публиката ще се припознае във въпросните две ситуации. 

Пламен Марков: В крайна сметка става дума за сатира. Всички тия неща се преплитат там. Защото, ако сатирата се занимава с недостатъците на обществото и на човека, тя непременно е и смешна, и страшна. В нея има и философия, има и политика, но никъде нямаме акценти. Нямаме намерение да правим някакви агитации, за да накажем лошите и да подчертаем колко ние сме добрите. Нямаме намерение да вземаме тази позиция, защото, както е казал един велик автор – Гогол, когато се погледнем в огледалото, трябва да попитаме на кого се смеем.

Има и автобиографични на съсловието ни елементи, така че се стараем да не надделява нито едно от нещата, и да бъде  пъстра, забавна и интересна за гледане амалгама, която не размахва пръст.

Къде се цели хуморът и иронията на Мрожек в „Чарли в открито море“?

Пламен Марков: Точно в тези илюзии – как, като кажа "справедливост", и моментално нещата се оправят. Като кажа „Ние сме добрите“ и моментално всички останали трябва да приемат това. Има едно „попско“ изречение – не ме гледай какво правя, слушай ме какво ти говоря. Аз говоря възвишени неща, които са от Библията, но не бъди дребнав за това какво правя... Тук е основният хумор – човек иска да се представи – и пред себе си, и пред другите, в една изключително достолепна и почтена светлина, а пък гледа леко да замете под килима нещата, които му се налага реално да прави...

Ахмед Юмер: Хуморът е през цялото време и е доста тънък и хаплив на моменти. Доста се коментира политическата ситуация. Ние много се забавляваме, докато работим помежду си с колегите от театъра и професор Марков. Понякога си казваме дали не прекаляваме, но професор Марков зорко ни обира и ни води в правилната посока. 

Как изглежда съвременният корабокрушенец?

Ахмед Юмер: Съвременният корабокрушенец може да бъде всякакъв. В нашия случай, по нищо не му личи. Всички ние – в театъра, извън театъра, в магазина и във всички битови ситуации, няма как да разберем кой е корабокруширал. По нищо не ни личи в какво състояние сме, докато не се ангажираме в един по-подробен разговор и не погледнем през лупа, или не осмеем нещата. 

Пламен Марков: Не е известно кои са тези корабокрушенци. Те не се познават. Преди това може да са били на някаква конференция или на друга важна сбирка под егидата на ООН, УНИЦЕФ, НАТО или друга важна организация. И понеже вълната на тази пристанищна конферентна зала ги е застигнала с офис столовете и с костюмите им – така са попаднали в морето. 

Тези, които са се давили в „Титаник“, не са били спортно екипирани. Малко преди това са имали голямо празненство и, естествено, в спасителните лодки са седели едни добре облечени мъже и жени със своите накити и блестящи вечерни рокли. Така че не е невъзможно на корабокрушенския сал, в началото, те все още да са облечени така, както са били на събитието, на което се решавали важни въпроси – за битието, за световното затопляне, за мира, за войната. Вероятно Грета Тунберг е говорила там и те са отнети от това място, борейки се за всемирната справедливост.

Кой е най-силният несъществуващ враг на човека?

Пламен Марков: Склонността да замазва компромисите си и да приема, че това, което правят другите, е лошо и непростимо. А когато аз правя нещо, то си е простимо, защото нямам друг избор. Това е най-големият ни враг –  желанието да сме белички, а другите – чернички. Достоевски е казал – ние искаме да ни обичате чернички, белички всеки ще ни обича.

Всички ние искаме да ни обичат и чернички, защото не е толкова лесно да бъдем белички, но искаме да бъдем хем бели, хем черни едновременно – и това е смешно.

Ахмед Юмер: Нашият основен враг сме ние и нашите представи за самите нас. И това доста се разисква и двете пиеси –представите ни за нас самите и как се променят в определени ситуации, и колко бързо сме готови да предадем тези представи.

Към първа страница Новини
Бъдете информани с нашите
тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6:
Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч. От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Фестивалът на оперното и балетно изкуство вдигна завеса за 54-ти път
Лейди Гага, „Грийн дей“, Пост Малоун ще бъдат хедлайнери на фестивала „Коачела“ през 2025 г.
Екипът на Националния военноисторически музей гостува в Художествената галерия в Казанлък
Спектакълът „С гръб към залеза“ гостува на Драматично - куклен театър "Константин Величков"
Стефан Илчев ще представи пред публика две свои нови песни
Още от рубриката
ВРЕМЕ ЗА ЧЕТЕНЕ
   
Време за четене - месец Ноември
Препоръчани заглавия
ОЩЕ НОВИНИ
Калейдоскоп
Берлинският театър „Шаубюне“ е застрашен от фалит заради намаляване на бюджета
Авансцена
Фестивалът на оперното и балетно изкуство вдигна завеса за 54-ти път
Творчески отражения
Белгийският певец Стромай бе отличен от крал Филип
Още новини
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни.
Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.

NRD2 Култура © 2024 Всички права запазени. Програма на NRD. Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни. Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.


NRD2 Култура © 2024 Всички права запазени.
Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.