NRD Начало
Четвъртък, 19 Септември 2024
Начало Авансцена Ако сатирата се занимава с недостатъците на обществото, тя е и смешна, и страшна
1514
Авансцена

Ако сатирата се занимава с недостатъците на обществото, тя е и смешна, и страшна

Истинска свобода не може да се намери там, където й се пречка някаква обикновена свобода. Това е една от най-силните реплики от „Чарли в открито море“, първата за новия сезон премиера в Младежкия театър, казва актьорът Ахмед Юмер, в ролята на Чарли. Проф. Пламен Марков е режисьор на представлението, което обединява две миниатюри на полския писател, драматург и карикатурист Славомир Мрожек (1930-2013)

| 18 Септември 2024, 10:56 ч.
Ако сатирата се занимава с недостатъците на обществото, тя е и смешна, и страшна
Ако сатирата се занимава с недостатъците на обществото, тя е и смешна, и страшна
Снимка © : Младежки театър

Истинска свобода не може да се намери там, където й се пречка някаква обикновена свобода. Това е една от най-силните реплики от „Чарли в открито море“, първата за новия сезон премиера в Младежкия театър, казва актьорът Ахмед Юмер, в ролята на Чарли.

Филмовият фестивал в Цюрих, Швейцария, ще почете актрисата Кейт Уинслет, съобщи „Холивуд рипортър“.

Британката ще получи наградата „Златна икона“ за цялостен принос в киното. 

Уинслет ще присъства на 20-ото поред издание на фестивала и ще получи отличието на 7 октомври т.г. Тя ще представи и новия си филм „Лий“. Биографичната лента е посветена на Лий Милър – манекенка, избрала попрището на фотограф и впоследствие на военен фотокореспондент по време на Втората световна война. Кейт Уинслет играе главната роля и е копродуцент на филма.

Наградата в Цюрих ще й бъде връчена в присъствието на сина на Лий Милър – Антъни Пенроуз. 

Кейт Уинслет е звезда в киното още от времето на дебюта си през 1994 г. в „Небесни създания“ на Питър Джаксън. „Титаник“ от 1997 г., в който играе заедно с Леонардо ди Каприо, й носи световна слава. Уинслет балансира между уч

Спектакълът „Съседите отгоре“ ще се играе в Летния театър в Шумен на 27 август. Режисьор на постановката е Емил Марков, сценограф е Марина Янева. На сцената са актьорите Лилия Маравиля, Силвия Петкова, Емил Марков и Иван Бърнев.

Силвия Петкова съобщи, че предстои да стартира третият сезон, в който ще се играе спектакълът "Съседите отгоре". „По време на представлението е весело, в един момент настъпва тишина, защото рязко сменяме жанра и минаваме към по-сериозна тема. Хората много се припознават, много се забавляват, а на финала успяваме да ги замислим и, надявам се, да ги променим към по-добро", добави тя.

Темите, които поставя спектакълът, са какво се случва в една връзка между мъж и жена, след като те попаднат в ежедневието и рутината, които ги отдалечават, кои са нещата, които можем да предприемем, за да съхраним отношенията си, колко важно е да се

Концерт, посветен на театралната и филмова музика на Кирил Дончев, представи в програмата си „Интермецо“ фестивалът „Варненско лято“.

В Градската художествена галерия композиторът изпълни своите песни заедно със синовете си Антони Дончев (пиано) и Георги Дончев (контрабас), както и с Росен Захариев (тромпет) и Димитър Семов (барабани).

Кирил Дончев нарече концерта „една домашна роднинска вечеринка“ и сподели с публиката, че на нея има прекрасни поводи за празнуване, защото Димитър Семов и Росен Захариев са рожденици. Преди всяко изпълнение той разказваше на публиката от кои сценични или екранни произведения са предложените композиции. 

„Това са малки притчи, може би балади, а понякога са само знаци“, каза Дончев. По думите му авторът на театрална музика е доста ограничен във времето. Той се съобразява с пиесата и изискванията на режисьора и затова няма дълго

Седемнайсетото издание на двудневния международен фолклорен фестивал "От Дунав до Балкана" събра в град Борово, област Русе, участници от страната и чужбина.

На сцената днес се изявиха 92 групи и индивидуални изпълнители, съобщи Петя Маринова, която е част от организационния екип и от журито.

Фестивалът ще продължи и утре, като в двата дни се очаква да се включат общо над 1600 участници. Те са разпределени в различни категории - народни танци, вокални състави, индивидуални изпълнители, деца и възрастни в неравностойно положение, групи за обреди, обичаи и словесен фолклор. По време на събитието участниците представят и народни носии.

"За Борово този фестивал е уникален. Всяка годината хората го очакват с огромно нетърпение. Подготовката е голяма. Днес имаше много интересни участници, сред които и японка, която изпя автентична българска песен. Имахме кукери, а за

Варненската галерия „Графит“ открива изложба със сто пастела на напусналата ни преди две години българска художничка Калина Тасева, съобщават от екипа на културното средище. 

Творбите са от колекцията на Васил Илиев и са събирани през годините със съдействието на дъщерята на авторката проф. Десислава Минчева и Йорданка Торнева от галерия „Теди” във Варна, където са уреждани изложби на Калина Тасева. 

Пастелите, които се показват в галерия „Графит“, са предимно от последните десетилетия от живота на художничката. Сред тях има и няколко работи, рисувани от нея, когато вече е на легло, на прага на вечността, отбелязват галеристите. Рисунките пресъздават планински пейзажи с гледки от Пирин и Балкана, гори, манастир и параклис, поля с разноцветни небеса. Представени са и натюрморти с цветя и няколко портрета.

Колекционерът Васил Илиев споделя с публиката и 1

Проф. Пламен Марков е режисьор на представлението, което обединява две миниатюри на полския писател, драматург и карикатурист Славомир Мрожек (1930-2013). „Чарли“ е една от първите му пиеси, написана през 1961 г. Разказва историята на офталмолог, двама чудати пациенти и (не)съществуващ враг. „В открито море“ е една от най-успешните едноактни пиеси на Мрожек. Трима корабокрушенци гладуват на спасителен сал насред морето, и се налага да намерят демократичен път към решението кой от тях да бъде изяден...

„Тук историите са реално драматични, защото става дума за сили, които мачкат и принуждават интелигентния човек, който иска да бъде морален и да води смислен живот, да отстъпва, да се променя. Но в един определен момент той става активно съучастващ и съпричастен към тези компромиси. И това според мен е много важно и актуално“, казва проф. Пламен Марков.

По думите му, в крайна сметка, става дума за сатира: „Ако сатирата се занимава с недостатъците на обществото и на човека, тя непременно е и смешна, и страшна. В нея има и философия, има и политика, но никъде нямаме акценти. Нямаме намерение да правим някакви агитации, за да накажем лошите и да подчертаем колко ние сме добрите. Нямаме намерение да размахваме пръст, защото, както е казал Гогол – когато се погледнем в огледалото, трябва да попитаме на кого се смеем“. Представлението става все по-актуално, все по-абсурдно и все по-смешно, защото публиката ще се припознае във въпросните ситуации, допълва Ахмед Юмер.

Сценографията и костюмите в „Чарли в открито море“ са на Мира Каланова, композитор е Калин Николов. Участват още Владислав Стоименов, Кирил Недков, Светослав Добрев, Георги Гоцин и Стефан Мавродиев.

Режисьорът проф. Пламен Марков и актьорът Ахмед Юмер , в разговор с Даниел Димитров – за актуалността в пиесите в Мрожек, за неговата сатира и тънък хумор, и кое надделява в пиесата – философията, политиката или психологията. И още: Как изглежда съвременният корабокрушенец? Кой е най-силният несъществуващ враг на човека?

Няма друга холивудска звезда, която да е така свързана с Венеция, като Джордж Клуни, съобщи Асошиейтед прес.

Актьорът за пръв път участва на кинофестивала във Венеция преди 26 години с "Извън контрол", преди 19 години дебютира като режисьор с "Лека нощ и късмет", с който е номиниран за най-добър режисьор, а преди десет години се ожени за Амал Аламудин в петзведния хотел Aman Venice Grand Canal.

Венеция е градът, за който той, както и мнозина други, смятат, че е сред най-красивите в света. Но за разлика от повечето хора Клуни притежава къща с петнадесет спални на няколко часа път от града, на брега на езерото Комо, която се появява и в кадри от "Бандата на Оушън".

Макар никога да не е прекален далеч от Венеция и от филмовия фестивал, провеждащ се там, е изненадващо, че Клуни не е представял свой филмов дебют в града от седем години. Това обаче ще се пр

Новият сезон на галерия „Структура“ започва с изложбата на Константин Златев – Peace by peace.

Експозицията ще продължи от 17 септември до 12 октомври, съобщават организаторите.

По думите им изложбата е първото самостоятелно представяне на художника след завръщането му в България през 2022 г. Включени са кинетични инсталации, скулптури, обекти, принтове и видеодокументация. Заглавието е парафраза на английския израз piece by piece (в превод – част по част, стъпка по стъпка).

„То коментира смисъла на всяко малко действие, което би отдалечило човечеството от глобална военна катастрофа“, разказват организаторите. 

Константин Златев се занимава с проблемите на насилието като израз на политическа доминация, териториално преразпределение, икономически фактори или религиозни конфликти от доста време, като изследва разли

Гостуващият спектакъл "Поетите Live" изпълни с почитатели на поезията Летния театър във Велико Търново.

В него участваха актьорите Владимир Пенев, Захари Бахаров, Юлиан Вергов, Теодора Духовникова, Бойко Кръстанов, Малин Кръстев, Весела Бабинова, Иван Бърнев и Луиза Григорова-Макариев. Те представиха популярния български проект, посветен на поезията, в който прозвучаха много български стихове на различни автори под съпровода на маестро Антони Дончев. Актьорите изпълниха творби на Христо Ботев, Петко Славейков, Елисавета Багряна, Петя Дубарова, Христо Фотев, Дамян Дамянов, Стефан Цанев, Борис Христов, Блага Димитрова. Публиката чу и стихотворения на Георги Господинов, Станка Пенчева, Любомир Левчев и Валери Петров. Много аплодисменти предизвика изпълнението на Владимир Пенев на песента "Синева" по текст на Павел Матев, при което стотици фенерчета на телефони осветиха Летния теат

Голямата награда на Международния филмов фестивал за ново европейско кино „Златната липа“ 2024 за най-добър филм се присъжда на копродукцията от Грузия, Франция и България „Гражданинът светец“ на режисьора Тинатин Кайришвили, който е автор и на сценария. Това стана ясно на официалната пресконференция на международното жури в последния ден на кинофорума. 

„Според мен този филм е изключително добър и артистичен. Той е истински арт хаус, направен в традициите на доброто старо грузинско кино. Филмът е заснет по умопомрачително добър начин в черно-бяло от нашия оператор Крум Родригес, който има българо-аржентински корени“, каза председателят на журито Геновева Димитрова.

Наградата „Златна липа" 2024 за най-добра женска роля получава актрисата Ели Скорчева за ролята на пенсионирана учителка, която попада в клопката на телефонна измама във филма на Стефан Командарев „Ур

Концерт на популярни български изпълнители в подкрепа на две каузи ще се проведе в Разград.

Проявата, която е част от националното турне „С песен и стих в сърцата“, ще е на 25 юни в Общинския културен център, съобщиха от общинската администрация в Разград. 

Концертът се провежда със съдействието на Община Разград, а специални гости ще са децата от школата по танци „Еми-денс“ с ръководител Емилия Петкова. 

В проявата ще участват Маргарита Хранова, Нели Рангелова, Петя Буюклиева, Милена Славова, Росица Ганева, дуетите „ШИК“ и WEIL, Коцето Калки, Искрен Пецов, „Дует с кауза“ - Галя Георгиева и Атанас Лазаров, Красимир Недялков, Вокално трио Deja vu (Мирослав Станчев, Дражо Бошнаков и Бранимир Недков), групите „Спринт“, „Хоризонт“ и „Жестим“. Концертите от турнето се провеждат под съпровода на оркестър „София“, а техен водещ е Веселин Пренеров.

Наци

Славомир Мрожек е известен, но не много поставян у нас автор. Какво Ви накара да се обърнете отново към неговото творчество?

Пламен Марков: Спомням си като студент едно представление на Красимир Спасов – „Танго“ в бургаския театър, което беше много впечатляващо. Аз от студентските си години преследвам този автор и тогава дори се опитвах да го чета на полски.

Мрожек беше в сложни отношения с Полската народна република. Той много дълго време живееше навън. Ту го разрешаваха и се играеше във всички полски и източноевропейски театри, ту го забраняваха за някакво негово изявление. Но, във всеки случай, той е от авторите, с които съм отрасъл в театралното си любопитство и продължавам да го харесвам много.

Мисля, че първата половина на драматургичното му писане се оказва най-силна и затова се връщам към началото на неговото театрално творчество, а именно – „В открито море“ и „Чарли“. Тези сатирични миниатюри са вечни и винаги актуални, за наше съжаление. Иска ни се светът се променя, да става по-добър, по-разумен, но той не става. И винаги, когато посегнем към пиесите на Мрожек, с изненада откриваме, че те са свръхактуални.

Как постъпихте концептуално към тези две самостоятелни пиеси?

Пламен Марков: Това са пиеси, но всъщност са миниатюри и обикновено са под час, затова се играят в комбинация. Макар че моят опит с „Лисугерът“ във варненския куклен театър (Постановката е от 2019 година – бел. а.) обедини три-четири пиеси – „Лисан философ“, „Лисан става доктор“ и така нататък. Те не бяха направени в една пиеса, но имаше преходи – заради общия персонаж. По тази причина представлението беше цялостно. Докато тук нещата се делят на две части, но тези две пиеси имат една и съща обща тема. Главен герой е, така да се каже, нашего брата – един човек интелектуалец, който иска да бъде почтен, който си въобразява, че знае много повече от останалите, че това го прави по-достоен. И в един определен момент той трябва да направи много компромиси. 

Тук историите са реално драматични, защото става дума за сили, които мачкат и принуждават интелигентния човек, който иска да бъде морален и да води смислен живот – да отстъпва, да се променя. Но в един определен момент той става активно съучастващ и съпричастен към тези компромиси. И това според мен е много важно и актуално.

Продължавам да гледам как много хора от тези, които добре познавам, се опитват да се представят като някакви жертви – на система, на политика, на тъмни сили, на мафия... Познавайки се добре и познавайки добре тези хора около мен, знам, че те много често са много готови на компромис. Единици са тези, които успяват да не попаднат в този капан. Това обединява двете пиеси – желанието да бъдеш много почтен, много сериозен, много смислен, и малките стъпки, които постоянно правиш, за да оцелееш – само в тази ситуация, и веднага след това бързо ще се върнем към своята автентична почтеност, моралност, висока интелигентност. И това става все по-комично, и стига до фарс. 

Ахмед Юмер: Аз за пръв път имам удоволствието да играя и заглавието, така да се каже. Имам участие като Чарли в едната от двете части на представлението, което е изключително забавно, защото там имам безотговорната задача да се намесвам в съдбите на персонажите и в развоя на разказа, без да съм вътре в самия разказ. Във втората част играя Малкия, заедно със Средния и Големия. Това са трима персонажи, които нямат отличителни белези или много ясно изразени характери. Този тип драматургия работи с едни по-едри щрихи. 

Философия, политика или психология – кое надделява в пиесата?

Ахмед Юмер: То е комбинация от тези три неща, които са много интересно преплетени. Това бяха едни много интересни текстове за мен като студент. Сега отново се сблъсквам с пиесите на Мрожек, които са любопитни, и установявам с голяма изненада, че никак не са остарели, а напротив – стават все по-актуални. Първоначално си мислех дали няма да звучат остаряло и да е кофти. Смело мога да заявя, че става все по-актуално, все по-абсурдно и все по-смешно, защото смятам, че публиката ще се припознае във въпросните две ситуации. 

Пламен Марков: В крайна сметка става дума за сатира. Всички тия неща се преплитат там. Защото, ако сатирата се занимава с недостатъците на обществото и на човека, тя непременно е и смешна, и страшна. В нея има и философия, има и политика, но никъде нямаме акценти. Нямаме намерение да правим някакви агитации, за да накажем лошите и да подчертаем колко ние сме добрите. Нямаме намерение да вземаме тази позиция, защото, както е казал един велик автор – Гогол, когато се погледнем в огледалото, трябва да попитаме на кого се смеем.

Има и автобиографични на съсловието ни елементи, така че се стараем да не надделява нито едно от нещата, и да бъде  пъстра, забавна и интересна за гледане амалгама, която не размахва пръст.

Къде се цели хуморът и иронията на Мрожек в „Чарли в открито море“?

Пламен Марков: Точно в тези илюзии – как, като кажа "справедливост", и моментално нещата се оправят. Като кажа „Ние сме добрите“ и моментално всички останали трябва да приемат това. Има едно „попско“ изречение – не ме гледай какво правя, слушай ме какво ти говоря. Аз говоря възвишени неща, които са от Библията, но не бъди дребнав за това какво правя... Тук е основният хумор – човек иска да се представи – и пред себе си, и пред другите, в една изключително достолепна и почтена светлина, а пък гледа леко да замете под килима нещата, които му се налага реално да прави...

Ахмед Юмер: Хуморът е през цялото време и е доста тънък и хаплив на моменти. Доста се коментира политическата ситуация. Ние много се забавляваме, докато работим помежду си с колегите от театъра и професор Марков. Понякога си казваме дали не прекаляваме, но професор Марков зорко ни обира и ни води в правилната посока. 

Как изглежда съвременният корабокрушенец?

Ахмед Юмер: Съвременният корабокрушенец може да бъде всякакъв. В нашия случай, по нищо не му личи. Всички ние – в театъра, извън театъра, в магазина и във всички битови ситуации, няма как да разберем кой е корабокруширал. По нищо не ни личи в какво състояние сме, докато не се ангажираме в един по-подробен разговор и не погледнем през лупа, или не осмеем нещата. 

Пламен Марков: Не е известно кои са тези корабокрушенци. Те не се познават. Преди това може да са били на някаква конференция или на друга важна сбирка под егидата на ООН, УНИЦЕФ, НАТО или друга важна организация. И понеже вълната на тази пристанищна конферентна зала ги е застигнала с офис столовете и с костюмите им – така са попаднали в морето. 

Тези, които са се давили в „Титаник“, не са били спортно екипирани. Малко преди това са имали голямо празненство и, естествено, в спасителните лодки са седели едни добре облечени мъже и жени със своите накити и блестящи вечерни рокли. Така че не е невъзможно на корабокрушенския сал, в началото, те все още да са облечени така, както са били на събитието, на което се решавали важни въпроси – за битието, за световното затопляне, за мира, за войната. Вероятно Грета Тунберг е говорила там и те са отнети от това място, борейки се за всемирната справедливост.

Кой е най-силният несъществуващ враг на човека?

Пламен Марков: Склонността да замазва компромисите си и да приема, че това, което правят другите, е лошо и непростимо. А когато аз правя нещо, то си е простимо, защото нямам друг избор. Това е най-големият ни враг –  желанието да сме белички, а другите – чернички. Достоевски е казал – ние искаме да ни обичате чернички, белички всеки ще ни обича.

Всички ние искаме да ни обичат и чернички, защото не е толкова лесно да бъдем белички, но искаме да бъдем хем бели, хем черни едновременно – и това е смешно.

Ахмед Юмер: Нашият основен враг сме ние и нашите представи за самите нас. И това доста се разисква и двете пиеси –представите ни за нас самите и как се променят в определени ситуации, и колко бързо сме готови да предадем тези представи.

Не пропускайте важните новини от деня. Последвайте ни в Google News Showcase
Бъдете информани с нашите тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6: Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч.
От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
500-години история: Театър на сенките „Карагьозис“
Театър на сенките „Карагьозис“ с над 500-годишна история от Гърция ще гостува на град Пазарджик, съобщиха от местната администрация. На 21-ви септември  в "Градин ...
Започва 42-рото издание на Фестивала на българския игрален филм „Златна роза“
Във Варна започва 42-рото издание на Фестивала на българския игрален филм „Златна роза“. В конкурсната програма ще се състезават 15 пълнометражни, 20 късометражни филма ...
Фотографии на известни личности, творци и духовници са представени в изложба на Сашо Сарандалиев
Фотографии на японския принц Акишино и принцеса Кико, патриарх Неофит, Милчо Левиев, Антон Дончев и др., са показани в изложбата на Сашо Сарандалиев в Смолян. Експозицията е подре ...
Русенската опера представя премиерно "Севилският бръснар"
Русенската опера ще представи премиерно "Севилският бръснар" на 20 септември (петък) в Доходното здание в Русе. Това съобщи пиарът на културния институт Диана Димитрова.  Реж ...
Иван Пазламачев подрежда първа самостоятелна изложба
Първата самостоятелна изложба на Иван Пазламачев в София след 33 години работа зад океана ще бъде подредена в галерия „Астри“. Експозицията живопис ще бъде открита на 2 ...
ОЩЕ ОТ ДНЕС
Графити фестивал. Пристанище на 60 корабни статуи
Световни и български утвърдени визуални артисти ще създават съвременно изкуство заедно с 30 млади участници от русенски училища в „Графити фестивал. Пристанище на 60 корабни ...
Украйна осъжда плановете на Филмовия фестивал в Цюрих да покаже документалния филм „Руснаци на война“
Министерството на външните работи в Украйна осъди намерението на Филмовия фестивал в Цюрих да включи в програмата документалния филм „Руснаци на война“ (Russians at War ...
Алек Алексиев озвучава новия български аудиосериал „Безбряг“
Актьорът Алек Алексиев озвучава новия български аудиосериал „Безбряг“. Автор на поредицата е Димитрина Събчева, съобщават от „Сторител“. Аудиосериалът разк ...
Националният политехнически музей ще се включи в Европейските дни на наследството
Националният политехнически музей ще се включи за пореден път в Европейските дни на наследството (ЕДН). На 21 септември музеят ще бъде с вход свободен, уведомяват организаторите. ...
Повелителката на глината
Регионалният исторически музей в Разград ще представи в специална изложба „Повелителката на глината“ творчеството на известната керамичка Ели Неделчева, съобщиха от кул ...
Тикер в 19:00 ч.
Световни и български утвърдени визуални артисти ще създават съвременно изкуство ...
Начало Авансцена
1514
Авансцена

Ако сатирата се занимава с недостатъците на обществото, тя е и смешна, и страшна

Истинска свобода не може да се намери там, където й се пречка някаква обикновена свобода.Проф. Пламен Марков е режисьор на представлението, което обединява две миниатюри на полския писател, драматург и карикатурист Славомир Мрожек (1930-2013). „Чарли“ е една от първите му пиеси, написана през 1961 г. Разказва историята на офталмолог, двама чудати пациенти и (не)съществуващ враг. „В открито море“ е една от най-успешните едноактни пиеси на Мрожек.

| 18 Септември 2024, 10:56 ч.
СЛУШАЙТЕ НОВИНАТА
Ако сатирата се занимава с недостатъците на обществото, тя е и смешна, и страшна
Ако сатирата се занимава с недостатъците на обществото, тя е и смешна, и страшна
Снимка © : Младежки театър

Истинска свобода не може да се намери там, където й се пречка някаква обикновена свобода. Това е една от най-силните реплики от „Чарли в открито море“, първата за новия сезон премиера в Младежкия театър, казва актьорът Ахмед Юмер, в ролята на Чарли.

Проф. Пламен Марков е режисьор на представлението, което обединява две миниатюри на полския писател, драматург и карикатурист Славомир Мрожек (1930-2013). „Чарли“ е една от първите му пиеси, написана през 1961 г. Разказва историята на офталмолог, двама чудати пациенти и (не)съществуващ враг. „В открито море“ е една от най-успешните едноактни пиеси на Мрожек. Трима корабокрушенци гладуват на спасителен сал насред морето, и се налага да намерят демократичен път към решението кой от тях да бъде изяден...

Филмовият фестивал в Цюрих, Швейцария, ще почете актрисата Кейт Уинслет, съобщи „Холивуд рипортър“.

Британката ще получи наградата „Златна икона“ за цялостен принос в киното. 

Уинслет ще присъства на 20-ото поред издание на фестивала и ще получи отличието на 7 октомври т.г. Тя ще представи и новия си филм „Лий“. Биографичната лента е посветена на Лий Милър – манекенка, избрала попрището на фотограф и впоследствие на военен фотокореспондент по време на Втората световна война. Кейт Уинслет играе главната роля и е копродуцент на филма.

Наградата в Цюрих ще й бъде връчена в присъствието на сина на Лий Милър – Антъни Пенроуз. 

Кейт Уинслет е звезда в киното още от времето на дебюта си през 1994 г. в „Небесни създания“ на Питър Джаксън. „Титаник“ от 1997 г., в който играе заедно с Леонардо ди Каприо, й носи световна слава. Уинслет балансира между уч

Спектакълът „Съседите отгоре“ ще се играе в Летния театър в Шумен на 27 август. Режисьор на постановката е Емил Марков, сценограф е Марина Янева. На сцената са актьорите Лилия Маравиля, Силвия Петкова, Емил Марков и Иван Бърнев.

Силвия Петкова съобщи, че предстои да стартира третият сезон, в който ще се играе спектакълът "Съседите отгоре". „По време на представлението е весело, в един момент настъпва тишина, защото рязко сменяме жанра и минаваме към по-сериозна тема. Хората много се припознават, много се забавляват, а на финала успяваме да ги замислим и, надявам се, да ги променим към по-добро", добави тя.

Темите, които поставя спектакълът, са какво се случва в една връзка между мъж и жена, след като те попаднат в ежедневието и рутината, които ги отдалечават, кои са нещата, които можем да предприемем, за да съхраним отношенията си, колко важно е да се

Концерт, посветен на театралната и филмова музика на Кирил Дончев, представи в програмата си „Интермецо“ фестивалът „Варненско лято“.

В Градската художествена галерия композиторът изпълни своите песни заедно със синовете си Антони Дончев (пиано) и Георги Дончев (контрабас), както и с Росен Захариев (тромпет) и Димитър Семов (барабани).

Кирил Дончев нарече концерта „една домашна роднинска вечеринка“ и сподели с публиката, че на нея има прекрасни поводи за празнуване, защото Димитър Семов и Росен Захариев са рожденици. Преди всяко изпълнение той разказваше на публиката от кои сценични или екранни произведения са предложените композиции. 

„Това са малки притчи, може би балади, а понякога са само знаци“, каза Дончев. По думите му авторът на театрална музика е доста ограничен във времето. Той се съобразява с пиесата и изискванията на режисьора и затова няма дълго

Седемнайсетото издание на двудневния международен фолклорен фестивал "От Дунав до Балкана" събра в град Борово, област Русе, участници от страната и чужбина.

На сцената днес се изявиха 92 групи и индивидуални изпълнители, съобщи Петя Маринова, която е част от организационния екип и от журито.

Фестивалът ще продължи и утре, като в двата дни се очаква да се включат общо над 1600 участници. Те са разпределени в различни категории - народни танци, вокални състави, индивидуални изпълнители, деца и възрастни в неравностойно положение, групи за обреди, обичаи и словесен фолклор. По време на събитието участниците представят и народни носии.

"За Борово този фестивал е уникален. Всяка годината хората го очакват с огромно нетърпение. Подготовката е голяма. Днес имаше много интересни участници, сред които и японка, която изпя автентична българска песен. Имахме кукери, а за

Варненската галерия „Графит“ открива изложба със сто пастела на напусналата ни преди две години българска художничка Калина Тасева, съобщават от екипа на културното средище. 

Творбите са от колекцията на Васил Илиев и са събирани през годините със съдействието на дъщерята на авторката проф. Десислава Минчева и Йорданка Торнева от галерия „Теди” във Варна, където са уреждани изложби на Калина Тасева. 

Пастелите, които се показват в галерия „Графит“, са предимно от последните десетилетия от живота на художничката. Сред тях има и няколко работи, рисувани от нея, когато вече е на легло, на прага на вечността, отбелязват галеристите. Рисунките пресъздават планински пейзажи с гледки от Пирин и Балкана, гори, манастир и параклис, поля с разноцветни небеса. Представени са и натюрморти с цветя и няколко портрета.

Колекционерът Васил Илиев споделя с публиката и 1

„Тук историите са реално драматични, защото става дума за сили, които мачкат и принуждават интелигентния човек, който иска да бъде морален и да води смислен живот, да отстъпва, да се променя. Но в един определен момент той става активно съучастващ и съпричастен към тези компромиси. И това според мен е много важно и актуално“, казва проф. Пламен Марков.

По думите му, в крайна сметка, става дума за сатира: „Ако сатирата се занимава с недостатъците на обществото и на човека, тя непременно е и смешна, и страшна. В нея има и философия, има и политика, но никъде нямаме акценти. Нямаме намерение да правим някакви агитации, за да накажем лошите и да подчертаем колко ние сме добрите. Нямаме намерение да размахваме пръст, защото, както е казал Гогол – когато се погледнем в огледалото, трябва да попитаме на кого се смеем“. Представлението става все по-актуално, все по-абсурдно и все по-смешно, защото публиката ще се припознае във въпросните ситуации, допълва Ахмед Юмер.

Няма друга холивудска звезда, която да е така свързана с Венеция, като Джордж Клуни, съобщи Асошиейтед прес.

Актьорът за пръв път участва на кинофестивала във Венеция преди 26 години с "Извън контрол", преди 19 години дебютира като режисьор с "Лека нощ и късмет", с който е номиниран за най-добър режисьор, а преди десет години се ожени за Амал Аламудин в петзведния хотел Aman Venice Grand Canal.

Венеция е градът, за който той, както и мнозина други, смятат, че е сред най-красивите в света. Но за разлика от повечето хора Клуни притежава къща с петнадесет спални на няколко часа път от града, на брега на езерото Комо, която се появява и в кадри от "Бандата на Оушън".

Макар никога да не е прекален далеч от Венеция и от филмовия фестивал, провеждащ се там, е изненадващо, че Клуни не е представял свой филмов дебют в града от седем години. Това обаче ще се пр

Новият сезон на галерия „Структура“ започва с изложбата на Константин Златев – Peace by peace.

Експозицията ще продължи от 17 септември до 12 октомври, съобщават организаторите.

По думите им изложбата е първото самостоятелно представяне на художника след завръщането му в България през 2022 г. Включени са кинетични инсталации, скулптури, обекти, принтове и видеодокументация. Заглавието е парафраза на английския израз piece by piece (в превод – част по част, стъпка по стъпка).

„То коментира смисъла на всяко малко действие, което би отдалечило човечеството от глобална военна катастрофа“, разказват организаторите. 

Константин Златев се занимава с проблемите на насилието като израз на политическа доминация, териториално преразпределение, икономически фактори или религиозни конфликти от доста време, като изследва разли

Гостуващият спектакъл "Поетите Live" изпълни с почитатели на поезията Летния театър във Велико Търново.

В него участваха актьорите Владимир Пенев, Захари Бахаров, Юлиан Вергов, Теодора Духовникова, Бойко Кръстанов, Малин Кръстев, Весела Бабинова, Иван Бърнев и Луиза Григорова-Макариев. Те представиха популярния български проект, посветен на поезията, в който прозвучаха много български стихове на различни автори под съпровода на маестро Антони Дончев. Актьорите изпълниха творби на Христо Ботев, Петко Славейков, Елисавета Багряна, Петя Дубарова, Христо Фотев, Дамян Дамянов, Стефан Цанев, Борис Христов, Блага Димитрова. Публиката чу и стихотворения на Георги Господинов, Станка Пенчева, Любомир Левчев и Валери Петров. Много аплодисменти предизвика изпълнението на Владимир Пенев на песента "Синева" по текст на Павел Матев, при което стотици фенерчета на телефони осветиха Летния теат

Голямата награда на Международния филмов фестивал за ново европейско кино „Златната липа“ 2024 за най-добър филм се присъжда на копродукцията от Грузия, Франция и България „Гражданинът светец“ на режисьора Тинатин Кайришвили, който е автор и на сценария. Това стана ясно на официалната пресконференция на международното жури в последния ден на кинофорума. 

„Според мен този филм е изключително добър и артистичен. Той е истински арт хаус, направен в традициите на доброто старо грузинско кино. Филмът е заснет по умопомрачително добър начин в черно-бяло от нашия оператор Крум Родригес, който има българо-аржентински корени“, каза председателят на журито Геновева Димитрова.

Наградата „Златна липа" 2024 за най-добра женска роля получава актрисата Ели Скорчева за ролята на пенсионирана учителка, която попада в клопката на телефонна измама във филма на Стефан Командарев „Ур

Концерт на популярни български изпълнители в подкрепа на две каузи ще се проведе в Разград.

Проявата, която е част от националното турне „С песен и стих в сърцата“, ще е на 25 юни в Общинския културен център, съобщиха от общинската администрация в Разград. 

Концертът се провежда със съдействието на Община Разград, а специални гости ще са децата от школата по танци „Еми-денс“ с ръководител Емилия Петкова. 

В проявата ще участват Маргарита Хранова, Нели Рангелова, Петя Буюклиева, Милена Славова, Росица Ганева, дуетите „ШИК“ и WEIL, Коцето Калки, Искрен Пецов, „Дует с кауза“ - Галя Георгиева и Атанас Лазаров, Красимир Недялков, Вокално трио Deja vu (Мирослав Станчев, Дражо Бошнаков и Бранимир Недков), групите „Спринт“, „Хоризонт“ и „Жестим“. Концертите от турнето се провеждат под съпровода на оркестър „София“, а техен водещ е Веселин Пренеров.

Наци

Сценографията и костюмите в „Чарли в открито море“ са на Мира Каланова, композитор е Калин Николов. Участват още Владислав Стоименов, Кирил Недков, Светослав Добрев, Георги Гоцин и Стефан Мавродиев.

Режисьорът проф. Пламен Марков и актьорът Ахмед Юмер , в разговор с Даниел Димитров – за актуалността в пиесите в Мрожек, за неговата сатира и тънък хумор, и кое надделява в пиесата – философията, политиката или психологията. И още: Как изглежда съвременният корабокрушенец? Кой е най-силният несъществуващ враг на човека?

Славомир Мрожек е известен, но не много поставян у нас автор. Какво Ви накара да се обърнете отново към неговото творчество?

Пламен Марков: Спомням си като студент едно представление на Красимир Спасов – „Танго“ в бургаския театър, което беше много впечатляващо. Аз от студентските си години преследвам този автор и тогава дори се опитвах да го чета на полски.

Мрожек беше в сложни отношения с Полската народна република. Той много дълго време живееше навън. Ту го разрешаваха и се играеше във всички полски и източноевропейски театри, ту го забраняваха за някакво негово изявление. Но, във всеки случай, той е от авторите, с които съм отрасъл в театралното си любопитство и продължавам да го харесвам много.

Мисля, че първата половина на драматургичното му писане се оказва най-силна и затова се връщам към началото на неговото театрално творчество, а именно – „В открито море“ и „Чарли“. Тези сатирични миниатюри са вечни и винаги актуални, за наше съжаление. Иска ни се светът се променя, да става по-добър, по-разумен, но той не става. И винаги, когато посегнем към пиесите на Мрожек, с изненада откриваме, че те са свръхактуални.

Как постъпихте концептуално към тези две самостоятелни пиеси?

Пламен Марков: Това са пиеси, но всъщност са миниатюри и обикновено са под час, затова се играят в комбинация. Макар че моят опит с „Лисугерът“ във варненския куклен театър (Постановката е от 2019 година – бел. а.) обедини три-четири пиеси – „Лисан философ“, „Лисан става доктор“ и така нататък. Те не бяха направени в една пиеса, но имаше преходи – заради общия персонаж. По тази причина представлението беше цялостно. Докато тук нещата се делят на две части, но тези две пиеси имат една и съща обща тема. Главен герой е, така да се каже, нашего брата – един човек интелектуалец, който иска да бъде почтен, който си въобразява, че знае много повече от останалите, че това го прави по-достоен. И в един определен момент той трябва да направи много компромиси. 

Тук историите са реално драматични, защото става дума за сили, които мачкат и принуждават интелигентния човек, който иска да бъде морален и да води смислен живот – да отстъпва, да се променя. Но в един определен момент той става активно съучастващ и съпричастен към тези компромиси. И това според мен е много важно и актуално.

Продължавам да гледам как много хора от тези, които добре познавам, се опитват да се представят като някакви жертви – на система, на политика, на тъмни сили, на мафия... Познавайки се добре и познавайки добре тези хора около мен, знам, че те много често са много готови на компромис. Единици са тези, които успяват да не попаднат в този капан. Това обединява двете пиеси – желанието да бъдеш много почтен, много сериозен, много смислен, и малките стъпки, които постоянно правиш, за да оцелееш – само в тази ситуация, и веднага след това бързо ще се върнем към своята автентична почтеност, моралност, висока интелигентност. И това става все по-комично, и стига до фарс. 

Ахмед Юмер: Аз за пръв път имам удоволствието да играя и заглавието, така да се каже. Имам участие като Чарли в едната от двете части на представлението, което е изключително забавно, защото там имам безотговорната задача да се намесвам в съдбите на персонажите и в развоя на разказа, без да съм вътре в самия разказ. Във втората част играя Малкия, заедно със Средния и Големия. Това са трима персонажи, които нямат отличителни белези или много ясно изразени характери. Този тип драматургия работи с едни по-едри щрихи. 

Философия, политика или психология – кое надделява в пиесата?

Ахмед Юмер: То е комбинация от тези три неща, които са много интересно преплетени. Това бяха едни много интересни текстове за мен като студент. Сега отново се сблъсквам с пиесите на Мрожек, които са любопитни, и установявам с голяма изненада, че никак не са остарели, а напротив – стават все по-актуални. Първоначално си мислех дали няма да звучат остаряло и да е кофти. Смело мога да заявя, че става все по-актуално, все по-абсурдно и все по-смешно, защото смятам, че публиката ще се припознае във въпросните две ситуации. 

Пламен Марков: В крайна сметка става дума за сатира. Всички тия неща се преплитат там. Защото, ако сатирата се занимава с недостатъците на обществото и на човека, тя непременно е и смешна, и страшна. В нея има и философия, има и политика, но никъде нямаме акценти. Нямаме намерение да правим някакви агитации, за да накажем лошите и да подчертаем колко ние сме добрите. Нямаме намерение да вземаме тази позиция, защото, както е казал един велик автор – Гогол, когато се погледнем в огледалото, трябва да попитаме на кого се смеем.

Има и автобиографични на съсловието ни елементи, така че се стараем да не надделява нито едно от нещата, и да бъде  пъстра, забавна и интересна за гледане амалгама, която не размахва пръст.

Къде се цели хуморът и иронията на Мрожек в „Чарли в открито море“?

Пламен Марков: Точно в тези илюзии – как, като кажа "справедливост", и моментално нещата се оправят. Като кажа „Ние сме добрите“ и моментално всички останали трябва да приемат това. Има едно „попско“ изречение – не ме гледай какво правя, слушай ме какво ти говоря. Аз говоря възвишени неща, които са от Библията, но не бъди дребнав за това какво правя... Тук е основният хумор – човек иска да се представи – и пред себе си, и пред другите, в една изключително достолепна и почтена светлина, а пък гледа леко да замете под килима нещата, които му се налага реално да прави...

Ахмед Юмер: Хуморът е през цялото време и е доста тънък и хаплив на моменти. Доста се коментира политическата ситуация. Ние много се забавляваме, докато работим помежду си с колегите от театъра и професор Марков. Понякога си казваме дали не прекаляваме, но професор Марков зорко ни обира и ни води в правилната посока. 

Как изглежда съвременният корабокрушенец?

Ахмед Юмер: Съвременният корабокрушенец може да бъде всякакъв. В нашия случай, по нищо не му личи. Всички ние – в театъра, извън театъра, в магазина и във всички битови ситуации, няма как да разберем кой е корабокруширал. По нищо не ни личи в какво състояние сме, докато не се ангажираме в един по-подробен разговор и не погледнем през лупа, или не осмеем нещата. 

Пламен Марков: Не е известно кои са тези корабокрушенци. Те не се познават. Преди това може да са били на някаква конференция или на друга важна сбирка под егидата на ООН, УНИЦЕФ, НАТО или друга важна организация. И понеже вълната на тази пристанищна конферентна зала ги е застигнала с офис столовете и с костюмите им – така са попаднали в морето. 

Тези, които са се давили в „Титаник“, не са били спортно екипирани. Малко преди това са имали голямо празненство и, естествено, в спасителните лодки са седели едни добре облечени мъже и жени със своите накити и блестящи вечерни рокли. Така че не е невъзможно на корабокрушенския сал, в началото, те все още да са облечени така, както са били на събитието, на което се решавали важни въпроси – за битието, за световното затопляне, за мира, за войната. Вероятно Грета Тунберг е говорила там и те са отнети от това място, борейки се за всемирната справедливост.

Кой е най-силният несъществуващ враг на човека?

Пламен Марков: Склонността да замазва компромисите си и да приема, че това, което правят другите, е лошо и непростимо. А когато аз правя нещо, то си е простимо, защото нямам друг избор. Това е най-големият ни враг –  желанието да сме белички, а другите – чернички. Достоевски е казал – ние искаме да ни обичате чернички, белички всеки ще ни обича.

Всички ние искаме да ни обичат и чернички, защото не е толкова лесно да бъдем белички, но искаме да бъдем хем бели, хем черни едновременно – и това е смешно.

Ахмед Юмер: Нашият основен враг сме ние и нашите представи за самите нас. И това доста се разисква и двете пиеси –представите ни за нас самите и как се променят в определени ситуации, и колко бързо сме готови да предадем тези представи.

Към първа страница Новини
Бъдете информани с нашите
тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6:
Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч. От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
500-години история: Театър на сенките „Карагьозис“
Започва 42-рото издание на Фестивала на българския игрален филм „Златна роза“
Фотографии на известни личности, творци и духовници са представени в изложба на Сашо Сарандалиев
Русенската опера представя премиерно "Севилският бръснар"
Иван Пазламачев подрежда първа самостоятелна изложба
Още от рубриката
ВРЕМЕ ЗА ЧЕТЕНЕ
   
Време за четене - месец Септември
Препоръчани заглавия
ОЩЕ НОВИНИ
Калейдоскоп
Графити фестивал. Пристанище на 60 корабни статуи
Цветни аспекти
Украйна осъжда плановете на Филмовия фестивал в Цюрих да покаже документалния филм „Руснаци на война“
Цветни аспекти
Алек Алексиев озвучава новия български аудиосериал „Безбряг“
Още новини
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни.
Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.

NRD2 Култура © 2024 Всички права запазени. Програма на NRD. Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни. Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.


NRD2 Култура © 2024 Всички права запазени.
Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.